Щутград

Слабопроучвана тракийска крепост, принадлежала на бесите. Намира се на високи и отвесни скали точно над сливането на Лиловска и Ситовска река в Родопите. Скалните образувания на крепостта-светилище са уникални. Именно покрай Лилковската река минава древен път прекосявал Родопите. Части от този път са запазени точно близо до село Лилково, както и в района на Персенк. В чест на това загадъчно и вълшебно място има импровизиран малък параклис, който се намира в най-високата част.

Скалната крепост може да се достъпи от пътека край реката на село Ситово. Достигането до село Ситово е описано тук . Когато достигнете до центъра на селото има малък площад. Оставяте там автомобила и продължавате надолу покрай старата църква на селото до мост, който пресича Ситовска река. Правите завой по коларски път надясно покрай самата река като посоката е началото на селото, откъдето сте дошли първоначално, но вече от другия бряг на реката. Вървите покрай различни вили и бунгала в началото на селото докато постепенно го напускате. Продължавате да следвате коларския път, докато не се озовете на една широка поляна, където пътят прави рязък завой наляво, вие не го следвате повече. Има маркировка наблизо, която ще ви отведе точно към пътеката, която от своя страна влиза директно в гората. Продължавате по тази пътека и само по нея, ще вървите известно време в гората, а около вас ще се разкрият величествени скални образувания скрити между високи дървета. Наистина вълшебно място! Пътеката ще мине през някакъв градеж, който не трябва да заблуждава, че това е крайната цел. Тя води директно до високо открито място, на върха на скали, от които се разкрива величествена гледка. Самият преход с нормално темпо от самото село до тракийската скална крепост трае до 30-45 минути максимум. За допълнителен ориентир, че сте в правилната посока следвайте GPS координатите.

GPS на скален трол дебнещ в гората: N 41°56’17.2“  E 024°36’40.0“ надморска височина 1348 m.

GPS крепост: N 41°56’32.3“  E 024°36’45.0“  надморска височина 1309 m.

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Промяна )

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Промяна )

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Промяна )

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Промяна )